5 investeringen voor een succesvolle website

Rome is een prachtige stad. Het is authentiek, imposant en laat een indruk bij bezoekers achter. Maar Rome is niet gebouwd in één dag en er gingen flinke investeringen aan vooraf. Voor een succesvolle website is dat niet anders. Het vergt tijd, denkwerk en investeringen op zowel korte- als lange termijn. Wij hebben de meest impactvolle investeringen voor jouw website op een rij gezet.


Investeer tijd in het bepalen van jouw doel

Tijd vrijmaken om na te denken over het doel van een website zou een prioriteit moeten zijn. Een informatieve website vergt bijvoorbeeld een andere insteek dan een commerciële website. Wanneer het doel niet helder is, zal dit voor bezoekers leiden tot verwarring. Door van tevoren goed na te denken over het doel van de website, kan in de ontwerpfase rekening worden gehouden met jouw wensen.

Investeer in een eenduidige huisstijl

Bij een huisstijl denken we vaak aan een logo, lettertype, kleurgebruik en bijpassende afbeeldingen. Zet je deze visuele elementen goed in, dan creëer je een bepaald gevoel bij de kijker of lezer. Daarnaast zorgt consistent gebruik voor herkenning bij bezoekers. Maar wat we hier vaak vergeten, is tekst. Tekst is net zo goed van invloed op sfeer, gevoel en stijl. Een herkenbare schrijfstijl en specifiek woordgebruik zorgt ook voor herkenning. Investeer dus niet alleen in een sterke visuele huisstijl, maar ook in teksten.

Huisstijl voor uw website

Investeer in maatwerk

Ook voor ontwerp en ontwikkeling van een website geldt dat een kortetermijnvisie in veel gevallen duurder zal uitvallen. Een template lijkt een slimme oplossing. Het is snel opgezet en kostentechnisch aantrekkelijk. De keerzijde is dat templates vaak moeilijk aanpasbaar zijn en er bij specifieke wijzigingen toch developmentwerk aan te pas moet komen. Daarnaast is een template geen toekomstbestendige oplossing: het is al snel out-of-date. Wat de oplossing met de minste kosten leek, kan zomaar veranderen in een hoge kostenpost. Maatwerk is daarom de investering waard.

Tip: investeer tijd in het vinden van een developer (inhouse of extern) die niet alleen technische, maar ook communicatieve skills heeft.

Investeer in een CMS

Een succesvolle website vergt niet alleen investeringen die snel rendabel zijn. Voor een succesvolle website moet er een gezonde balans zijn tussen korte termijn investeringen en investeringen die op de lange termijn iets opleveren.

Een gebruiksvriendelijk CMS (Content Management Systeem) waarin je zelf afbeeldingen en tekst kunt aanpassen, is hier een voorbeeld van. Een CMS lijkt op korte termijn misschien een grote investering, maar zal op lange termijn veel kosten besparen. Bereken maar eens wat het jouw bedrijf per maand zou kosten om kleine aanpassingen uit te besteden aan een developer. De gemiddelde externe developer hanteert een fors uurtarief en de interne developer heeft ongetwijfeld projecten die meer rendabel zijn.

Investeer in een gebruiksvriendelijke website

Een website draait om de bezoeker. Verbeteringen in gebruiksvriendelijkheid zijn daarom één van de beste investeringen die je kunt doen om een website te verbeteren.

Binnen gebruiksvriendelijkheid is snelheid een belangrijke factor. Geen enkele bezoeker zit erop te wachten om een pagina pas na een minuut te kunnen zien. Daarnaast is snelheid een belangrijk meetinstrument voor jouw positie in zoekmachines. Jaag je bezoekers dus niet weg met een trage website en houd je relatie met Google in stand door te investeren in een snelle website.

Tip: test de snelheid van jouw website met GTMetrix.

Bij een gebruiksvriendelijke website hoort ook ‘responsiveness’, ofwel een website die op ieder mobiel apparaat goed toont. Dat betekent geen door elkaar gehusselde blokken of een website die slechts de helft van jouw verhaal vertelt. Een responsive website betekent een volwaardige website, aangepast voor mobiele apparaten. Dit is al lang geen pré meer, maar een absolute must.

Ten slotte wil je dat mensen jouw website veilig kunnen bezoeken. Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat jouw website beveiligd wordt. Aan de achterkant regelt SSL allerlei complexe dingen, maar aan de voorkant kun je een beveiligde website herkennen door het ‘slotje’ en ‘https’ wat voor de URL in de browser staat. Bijkomend voordeel: je ontwijkt de gevreesde strafpunten van Google, welke een negatieve impact hebben op jouw positie in de zoekmachine.

Wil je meer weten over SSL? Bekijk dan dit korte filmpje:

Uit bovenstaande investeringen blijkt dat succes niet altijd afhankelijk is van geldelijke investeringen, maar ook van investeringen in denkkracht en tijd. De les die hieruit geleerd kan worden, is dat een goede website een gezonde balans kent tussen korte- en langetermijn investeringen. Ga ervoor, want je website is waardevol voor jouw bedrijf!