Moeilijk te geloven, maar 2019 betekent dat we naar het laatste hoofdstuk van het decennium gaan. Het internet is in de afgelopen negen jaar sterk gegroeid en veranderd. We hebben de opkomst van ‘mobile’ gezien, de introductie van AR, VR, AI en vele andere afkortingen. Hoe spannend deze nieuwe technieken ook zijn, waar we deze veranderingen echt zien en voelen is in webtrends in webdesign.
In korte tijd hebben creativiteit-dodende rasters en traditionele stockfoto’s plaats gemaakt voor levendige illustraties, krachtige kleurenschema’s en asymmetrische lay-outs. Ook hebben technologische ontwikkelingen ertoe geleid dat websites slimmer zijn geworden. In 2019 gaan we deze nieuwe webtrends en technieken nog meer samen zien komen.
1. Serifs Op Scherm
We kennen allemaal de ongeschreven regel dat serifs voor drukwerk zijn en schreefloze letters voor het scherm.
Terwijl Sans, met zijn strakke leesbaarheid, nog altijd DE keuze is voor langere website teksten zie je de Serifs steeds meer opkomen in headers en call-to-action’s. Hier is een goede reden voor. Serifs zijn namelijk ontworpen om decoratief te zijn, wat ze perfect maakt als opvallende teksten.
Serifs worden vaak gezien als ouderwets maar ze hebben veel karakter en zijn tegenwoordig beter toepasbaar dan ooit.
2. Zwart En Wit
Kleur is een van de belangrijkste elementen in een website. Het creëert een stemming en begeleid gebruikers door een interface door visuele oriëntatiepunten te creëren.
Kleur is letterlijk hoe we de wereld zien doordat lichtdeeltjes worden geabsorbeerd. Wanneer kleur ontbreekt, beginnen we de wereld anders te zien: texturen en vormen worden duidelijker en de wereld lijkt merkbaar langzamer.
Wit is op zichzelf schoon en netjes, terwijl zwart sterk en assertief is. Combineer deze en je krijgt een geheel opvallende look.
Zwart-witontwerpen hebben het grootste effect als ze goed gecombineerd worden met andere kleuren. Het toevoegen van een accentkleur zal niet alleen de zee van zwart-wit breken, maar ook interessante punten en calls-to-action naar voren laten komen
3. Natuurlijke, Organische Vormen
Hoewel webpagina’s meestal worden opgezet voor systematische rasters, richten ontwerpers zich op natuurlijke vormen en vloeiende lijnen. Geometrische structuren zoals vierkanten, rechthoeken en driehoeken met hun scherpe hoeken creëren een gevoel van stabiliteit, maar voor 2019 zullen we ons meer richten op een gevoel van toegankelijkheid en comfort.
Omdat organische vormen van nature niet perfect en asymmetrisch zijn, kunnen ze diepte bieden aan een ontwerp waardoor pagina-elementen opvallen. Het doel is dat ontwerpen menselijk en levend voelen door de illusie van beweging.
4. Micro-Interacties
Micro-interacties zijn gebeurtenissen met één doel: de gebruiker prettige en subtiele feedback geven op een actie. Telkens wanneer je een kleine actie uitvoert op een website of app en er een specifiek antwoord op is, is dit een micro-interactie. Wanneer u een Twitter-pagina ververst en een pieptoon hoort, is dit een micro-interactie. Of wanneer u Facebook aanvinkt, is het rode pictogram dat uw berichtentelling weergeeft een micro-interactie.
Dit zijn de meest voorkomende toepassingen ervan, maar in 2019 zullen webpagina’s zwaar zijn voorzien van meer micro-interacties. Beweeg en schuif animaties, beltonen en nog veel meer. Al met al is dit een manier om uw publiek bij uw website te betrekken, om op subtiele wijze informatie aan de gebruikers over hun acties en gebruik te verzenden en om webpagina’s een beetje slimmer te maken.
5. Nog Meer Video-Inhoud
Zoals je weet is video-content op zich niets nieuws. Video verrijkt niet alleen de pagina, maar is geschikt voor een ‘on-the-go’ doelgroep die niet de tijd heeft om veel tekst te scannen.
Wat nieuw is, is de stap die Google heeft gezet met de resultaten van gemengde zoekresultaten, met video-inhoud belangrijker maken dan standaard webpagina’s. Dit heeft ertoe geleid dat websites prioriteit geven aan video’s om zichzelf gemakkelijk doorzoekbaar te maken en inhoud op de meest efficiënte manier aan te bieden.
6. Minimalisme
Misschien wel een van de meest klassieke en tijdloze webtrends in webdesign, minimalisme is vaak de keuze voor esthetische vormgeving. Hoe minder elementen en inhoud van een website, hoe minder uw publiek zal moeten nadenken. Als een website op de juiste manier is ontworpen, zal hij de gebruiker precies laten zien waarnaar deze op zoek is.
Minimalisme zal het digitale landschap in 2019 blijven domineren. Animaties en fade-effecten geven webpagina’s de vrijheid om hun inhoud te beperken en resulteren in meer witruimte, contrast en duidelijke typografie zonder al te veel storende elementen.
7. Duimvriendelijke Navigatie
Nu mobiel browsen de desktop volledig heeft ingehaald, wordt design over het algemeen steeds vriendelijker. Een van de belangrijkste webtrends onderzoeken op dit gebied is die van Josh Clark met zijn boek Designing for Touch, waarin hij onderzoekt hoe gebruikers hun mobiele telefoons vasthouden en hoe hun bewegingen, met name die van de duim, moeten worden verwerkt in het ontwerpproces . Meer en meer zal de gebruikers navigatie op maat van de duim gemaakt worden, zoals het hamburgermenu dat zich onderaan de mobiele schermen bevindt.
Natuurlijk kunnen wij u nog veel meer vertellen. Neem eens contact met ons op, vinden we leuk!