Passen ze wel bij elkaar? Of moet je vasthouden aan een trend?
Zo niet, is het lettertype dan uniek genoeg? Zullen ze teveel aandacht weghalen van de inhoud? Is het wel leesbaar?
… En dat is nog maar het topje van de ijsberg.
Populaire lettertypenbibliotheken zoals Google Fonts en Adobe Fonts hebben duizenden lettertypen beschikbaar gemaakt voor websites, dus je kunt er één vinden die perfect is voor jouw site.
Je lettertype moet vet, maar niet overweldigend zijn, klassiek maar niet saai, leuk maar professioneel en leesbaar maar toch uniek. Om dingen gemakkelijker te maken, zijn er enkele veel voorkomende typografische grondbeginselen die je kunt volgen.
Serif or Sans?
Het is een fundamenteel concept in design, maar voor het geval je er nooit een hebt genomen, is de strijd tussen serif en sans lang geweest …
Serifen zijn de kleine lijnen aan de randen van letters en symbolen, terwijl sans-letters letterbeelden zijn zonder de lijnen. Van Serif wordt gezegd dat het meer klassiek en formeel is en dat zonder-serif als moderner en eenvoudiger wordt beschouwd. Times New Roman is een serif lettertype en Arial is een sans lettertype.
Er is een mythe dat serifs alleen in gedrukte vorm mogen worden gebruikt en dat sans beter geschikt is voor internet. Er is ook een claim dat de schermkwaliteit van computers en laptops het moeilijk maakt om serif te lezen – ook al hebben veel mensen geleerd hoe ze moeten typen met Times New Roman; een serif-lettertype. Met HD-technologie en een breed scala aan lettertype-opties, dat is niet echt een probleem meer.
Probeer ze samen te koppelen. Deze eenvoudige en eenvoudige combinatie kan een samenhangende uitstraling geven. Sans serif is aanpasbaar zodat het de karakteristieken van omringende lettertypen kan aannemen, waardoor het een goede metgezel is voor de meeste andere lettertypen. Beschouw bijvoorbeeld de Proxima Nova-lettertypefamilie (op het moment van schrijven immens populair): de door Mark Simonson ontwikkelde versie van zijn eerdere Proxima Sans-lettertype.
Dit zijn echter alleen richtlijnen, geen wetten. Soms kijken of voelen een paar lettertypen precies hetzelfde, zelfs als logica zegt dat ze dat niet moeten doen. Je zult verrast zijn wat je leuk vindt en niet leuk vindt als je de typografie naast elkaar vergelijkt.
Veelgemaakte fouten
Helaas zijn het typografische fouten die het meeste opvallen. Typografie is veel meer dan alleen mooie lettertypen rangschikken op een mooie achtergrond, het is een essentieel onderdeel van het ontwerpen van websites en iets wat het hele project kan maken of breken.
Fouten kunnen erg opvallen, dus als je jouw boodschap over wilt brengen zonder fouten, leer dan enkele van de meest voorkomende fouten te herkennen. Natuurlijk denken wij hier graag met je in mee.
Tot slot
Typografie zou het oog moeten trekken zonder al te veel af te leiden, vooral als ingewikkelde dingen de dood van je ontwerp zouden kunnen zijn.
Zorg ervoor dat je veelvoorkomende fouten, zoals slecht passende lettertypen en leesbaarheid, voorkomt om ervoor te zorgen dat jouw website zijn eigen unieke lettertype heeft. Combineer bold-headers met subtielere lettertypen, zodat jouw tekst contrasteert zonder overweldigend te zijn.
Als een bezoeker jouw merk alleen kan identificeren door naar de hoofdtekst van jouw website te kijken, ben je op de goede weg. Houd het eenvoudig, maak het leesbaar en uiteindelijk zal jouw consistentie vruchten afwerpen … Mensen zullen je merk kunnen herkennen, gewoon van het lettertype en typografie.